Over mij

een korte biografie





De opdrachten

wat is er mogelijk





De technieken

enkele voorbeelden





FAQ

de veel gestelde vragen...





Gastenboek

plaats hier een opmerking





Contact

of plaats een opdracht

Is dit je beroep?

Nee ik ben grafisch ontwerper en eigenaar van ART Budget, een reclamestudio voor creatieve communicatie.


Hoe is de interesse voor bijzondere auto’s ontstaan?

"Ik herinner me nog goed hoe ik als jongen van een jaar of twaalf op het pleintje voor ons huis voetbalde. De bal rolde onder de Volvo Amazone van de buurman. Ik keek terloops bij die auto naar binnen en zag opeens al die mooie jaren vijftig details: het grote, glanzende, bakelieten stuur, de verchroomde knopjes… Op dat moment besloot ik: in zo'n auto wil ik later zelf rijden.

Ongeveer tien jaar later kocht ik in een vlaag van verstandsverbijstering zo’n Volvo. Ondanks dat de auto in een erbarmelijke staat verkeerde werd ik geraakt door de mooie lijnen. Als student had ik natuurlijk nooit genoeg geld voor zo'n dure hobby."


Hoe ben je er op gekomen om auto’s gaan tekenen?

"Een bromfiets of een auto tekenen, en dan liefst in een lastig perspectief vond ik als kind al prachtig, maar het werd pas serieus tijdens mijn studententijd, toen ik, aanvankelijk voor de lol, schilderijen ging ruilen voor werkzaamheden en onderdelen. Ik vond het een uitdaging om zo mijn auto op de weg te kunnen houden.Vervolgens ben ik met een voorraadje schilderijen en tekeningen naar autoshows en beurzen gegaan om opdrachten in de wacht te slepen, dat bleek meteen een succes.”


Hoe lang doe je gemiddeld over een tekening?

"Dat hangt vooral af van de techniek. Gemiddeld ben ik vier uur met een markersillustratie bezig. Belangrijk is of er geen lastige, tijdrovende details zijn, zoals de ingewikkelde grille-patronen die je vaak bij Amerikanen uit de jaren vijftig ziet. Er zijn ook uitschieters. Met sommige airbrush-schilderijen ben je zo twintig uur zoet, dan tellen zelfs de allerkleinste details, wil het realistisch ogen. Daarmee vergeleken is een tekening met marker en potlood bijna een sfeerimpressie.


Heb je nooit automonteur willen worden?

"Misschien heel even, maar dan alleen auto's die ik leuk vind. Liefst oude auto's, die hebben een overzichtelijke techniek.  Nee, elke dag tot in mijn ellebogen in de smeer en vuiligheid zitten leek me niks. Ik vind het wel leuk, het geeft ook veel voldoening zelf iets te kunnen repareren maar niet als dagelijkse kost. Heb het sleutelen aan auto's echt moeten leren, vooral door goed naar anderen te kijken."


Wat is het moeilijkste aan een autoillustratie ?

"De ellipsvorm van de velgen en banden. Autobanden zijn bol aan de zijkant, dat geeft in perspectief en lichtinval een iets ander aanzicht: als je dat niet heel precies weet te tekenen, krijg je al snel een band met rare vormen. Het bandenprofiel is ook heel lastig, al kan je hier vaak mee smokkelen omdat het  spatbord daar meestal veel licht wegneemt. Mensen zijn vaak onder de indruk van de weergave van het glimmende chroomwerk in mijn tekeningen en schilderijen, maar dat is vooral een kwestie van rekening houden met de lichtinval… De tekening moet logisch zijn."


Je kijkt heel goed naar de werkelijkheid?

"Precies. Dat is mijn tweede natuur geworden. Toen ik laatst in mijn straat langs een groepje schoolkinderen liep dat buiten aan het tekenen was, vroeg een meisje: 'Vindt u mijn tekening mooi, meneer?' Natuurlijk zei ik dat ik het prachtig vond, maar ik vroeg me af wat dat blauwe op haar tekening was. "dat is de sloot" zei ze. Ik wees haar op enkele details: "kijk eens goed, die sloot is eigenlijk niet blauw, maar een beetje zwart met wat reflecties van de omgeving, en er drijft ook kroos in. Gelukkig vond ze dat best interessant."  Veel kinderen tekenen niet naar de waarneming maar hebben als vanzelf een beeld in hun hoofd dat water blauw moet zijn, en zonder echt goed te kijken pakken ze dan alvast een blauw potlood.

"Dat is hier de truc; goed kijken wat je ziet. Teken maar eens een schemerlamp overdag, en 's avonds dezelfde lamp maar dan brandend, en vergelijk ze”.


Zijn er auto's die je nooit zou willen tekenen?

"Nee. Ik heb natuurlijk mijn favorieten, maar ik discrimineer niet.

dat er veel amerikaanse auto’s bij zitten is toevallig.

Mensen die in zo’n glimmende amerikaan rijden vinden zo’n gelikte airbrush schilderij doorgaans wel mooi. Dat zijn ook weer een heel ander soort mensen dan liefhebbers van bijvoorbeeld franse auto’s. Die mix van autoliefhebbers met bijbehorende persoonlijkheden vind Ik fascinerend.

SITE ONTWERP: ARTBUDGEThttp://www.artbudget.nlhttp://www.artbudget.nlshapeimage_1_link_0